annafia.webblogg.se

Njuter av livet och har två härliga pojkar Oscar & Melker. Är gift med Sigge. Bor på landet i ett hus vi själva byggt. Hos oss bor även nakenvovven Sixten. Är barnsligt förtjust i vackra ting o älskar att resa.

Bada!

Kategori: Allmänt

Snart ska vi fara till skövde o bada med Falk o Lena o brorsan. Blir säkert en superkul dag med mycket vattenbus. Här har det sovits lite dåligt inatt med två små vakna nattugglor, men vi vaknar nog till i vattenplasket allihop.
 
Men först blir det torsk i ugn, en favorit! - bara lägga i en form, hälla på massor av grädde, skiva tomat o krydda med salt och ev. timjan och/ eller basilika. Strö över ost och sen in i ugnen på ca 200 grader. Efter ca 30 min klart att servera med ris.
 
Oscar värmde upp igår inför dagens tripp med ett skumbad.
 
 
 
 

25/12

Kategori: Allmänt

Igår var en jättefin dag. Var först hos farmor & farfar och sen hos mormor & morfar. Vi åt god mat med bästa familjen och tomten kom med fina klappar.
Idag blir en dag att vara hemma och mysa och kika på alla fina julklappar.
 
Idag sänder jag även varma tankar till Emelie o Frasse som i Juni ska få en liten bebis♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Å så infann sig julefriden

Kategori: Allmänt

Idag har det varit en mysig dag. Vi har donat inför imorgon och gjort revbenspjäll o slagit in klappar. Oscar är så förväntansfull, han längtar o längtar o frågar stup i kvarten om han ändå inte kan få öppna en liten julklapp! Han tror fortfarande på tomten - så sött. 
 
Vi har även varit ute en sväng o lekt. Åkt spark och pulka. Lekt och busat. När vi kom in var vi alldeles röda om kinderna och härligt vinterfriska. Den här dagen har varit en sån jag ville stoppa tiden på och stanna kvar i.
 
 
 
Lite smågrejjer är det kvar att fixa med tills imorn men egentligen inte så värst mycket, så planen är att krypa ner i soffan med ett glas vin o en rulle film.
 
♥ GOD JUL ALLA ♥
 
Lite bilder från igår:
 
 
 
 
 
 
 
 

Snart Julafton

Kategori: Allmänt

Ikväll ska vi åka till Linda & Johan. De kommer inte fira jul med oss i år, så därför ska vi syskon plus mamma & pappa ha en liten mini jul tillsammans idag. Jag & Sigge ska fixa ngt till kaffet, vilket nog blir en kladdkaka. Det blir säkert poppis hos både stora & små. Så ser fram emot en mysig o rolig kväll som det alltid blir när vi ses allihop.
 
Har jobbat extra nu i veckan på den avdelning där jag ska börja jobba sen. Kände mig välkommen och har haft riktigt kul, men som alltid när man är ny så är det mycket att ta in... så har varit rejält trött och sov lääänge imorse.
 
Oscar och Melkisen har gjort jättefint julpyssel på dagis som de nu innan julledigheten fick ta med hem:
 
 
Två morgonpigga grabbar innan vi åker till dagis igår morses:
 
 
 
 
Ha nu en riktigt mysig dan för dan före dopparedagen;)
 

En ny vecka

Kategori: Allmänt

Har hemma studier idag, så vi tog lite sovmorgon med mys till adventskalendern innan det var dags o fara till dagis. Årets kalender måste vara en av de bästa som gjorts, sitter likt Oscar som ett barn i soffan och följer det närmast slaviskt.
 
Idag damp kallelsen till Melkers operation ner i brevlådan. 13/1 kommer de vidga hans lilla tårkanal. Är ju ett relativt litet ingrepp men han ska ändå sövas. Kommer säkert gå jättebra och vi får vara med tills han somnar. Men vet att det kommer kännas skitjobbigt ändå. Sina barn vill man skydda under sina vingar och mota bort allt ont från.
 
Efter pluggandet ska jag försöka mig på en städning. Men vet knappt vart jag ska börja. Känns som röran och smutsen kryper på mig och attackerar från alla håll. Får ladda med en stor kopp kaffe. Ha en fin dag

Julbord & Julegran

Kategori: Allmänt

 
Idag bjöd Morfar & Anna-Vera hela fam på julbord på Skogshyddan♥ Det var så gott och alldeles lagom mycket att välja bland. Väl hemma klädde vi granen. Oscar var eld & lågor, och så även Melker som kastade kulor hejvilt.
 

Återvinning

Kategori: Allmänt

Jag tycker det är roligt att återvinna gamla möbler. Dessutom är det bra för miljön att inte alltid köpa nytt. Å med lite kärlek blir allt fint. Dessa två stolar kommer Sigges mormor ( de var då bruna med beige plysch klädsel). Å så här fina blev de sen:
Fotöljen är även den gammal o den fick jag av min farfar när jag var liten. Tyget hade blivit solkigt, men hittade detta fina tyg i Saleby. Kan verkligen rekommendera ett besök dit om någon är ute efter billiga tyger - finns dessutom ett brett sortiment.Klädde om den tillsammans med svärmor som kan det mesta i hantverksväg. Det tog ungefär en halvdag och det var både roligt och inte så svårt som jag trott.
Ha en bra dag

Luciadagen

Kategori: Allmänt

Idag har det varit lussefirande på dagis. De var så fina allihop. De tågade in och upp till scenen där de sjöng sina sånger.Vi föräldrar blev bjudna på grötfrukost, mysigt och en fin start på dagen. Oscar har sagt hela veckan att han har överraskning till oss. Vi har frågat vad, men inte fått veta. Imorse fick vi - Oscar och kompisen sjöng solo på en vers ur "Det bor en liten tomte i en gran". Det var jättefint. Han är så modig och stark. Behöver väl inte säga att jag blev både väldigt rörd och stolt. class="image" />
Sov gott

Lillskrutten mår bättre.

Kategori: Allmänt

Idag avslutade vi penicillinkuren för Melker och Rs- viruset verkar ha gett vika. Men lite rosslig låter han än...o vad jag förstått kan det dröja kvar. så skönt att se att han är bättre (dessutom skönt o få sova på nätterna...!) Varje dag får vi smörja barnen runt munnen, för de är sådär vinternariga. Men Inotyol funkar bra o inte svider det heller. Imorgon är det lussefirande på dagis. Oscar har sett fram emot det länge och här hemma har vi fått lyssna titt som tätt när han övat luciasånger.
När vi var i Tunisien i somras híttade jag den här ljuvliga fågelburen. Den pryder nu fönstret på toaletten och gör mig glad varje gång jag går in där.

En dag med tjejerna

Kategori: Allmänt

Igår var jag och Emelie hos Johanna i Trollhättan. hela dagen hade vi jättemysigt. Gick i affärer, åt god mat, skrattade och låg i sängen o pratade. Vi har känt varann hela livet, så de betyder jättemycket ♥
 
Johannas kille jagar. Å då snackar vi inga vanliga älgar eller rådjur. Impalan som e på bild har Johanna julpimpat. Hon e för rolig!
 
 

Härliga fre

Kategori: Allmänt

Idag var det dags för skolan. Kul när man får klä sig i något annat än sjuksyrrekläder.
 
Gillar verkligen den här t-shirten. Fyndad på Myrorna men kommer från Zara.
 
Var på stan o handlade lite julklappar i em. Mysigt med all snö o julskyltning. När Melker fyllde ett var vi o fotograferade honom på fotoatelje Anund. De ville sedan använda några bilder till deras julskyltning. Kikade självklart förbi där: 
Va fin du är mitt lilla hjärta.
 
Tyvärr är inte min kamera den bästa... en ny står högt upp på önskelistan.
 
Oscar vill gärna ha kittelstunder och brottningsmatcher. Är en sån glädjespridare.
Han har sen ett tag tillbaka börjat välja kläder själv. För det mesta blir det jättefint. Men vi måste ingripa ibland... som här på bilden: vinterjacka och kalsonger, eller dubbla shorts och morgonrock som det var häromdagen.
.
 
Nu är det dags för fredags frosseri
.

Glad som kunde ta mig ut

Kategori: Allmänt

Imorse var ja inte så säker på att jag skulle kunna ta mig ut. Men tur har vi som bor nära han som plogar i Vinninga. Ännu mera tur har man när han oxå svänger in o tar vår uppfart;) Väl framme vid Oscars dagis vart det värre... men det andra dagiset i Vinninga var stand in eftersom inga fröknar lyckats ta sig fram. Flera av kompisarna var oxå där, spännade tyckte Oscar.

"Actl labores jucundi - ljuv är mödans lön"

Kategori: Allmänt

 
Var ju på anställningsintervju förra veckan o voila - Jag fick jobbet! Känner mig så glad. Hårt arbete lönar sig så är det bara. Efter 3 år i skolan så har jag kommit dit ja velat och strävat efter ♥
 
 
 
 
Fast med lillknodden här hemma är d inte lika bra. Rs-virus och öroninflammation på bägge öronen. Lille gubben... men som tur e så är han inte så påverkad. Lite trött och hostig men verkar ändå rätt nöjd med livet när han tultar runt.
 
 
Vi firade att ja fått jobb med o dricka lite champange. Denna och den söta apan som sitter runt flaskan fick vi av Falk o Lena när vi gift oss.
 
 
 
 
 
 
 
Såhär ser man Sixten för d mesta den här tiden på året - nerbäddad och ingosad där det är varmt. Om d är en brasa tänd ligger han som klistrad på golvet nedanför... på sommaren däremot blir d mera liv i luckan.

Sön kväll

Kategori: Allmänt

Här har vi haft en dag med lite av varje. Oscars kompis som skulle kommit igår kom idag istället eftersom de var insnöade igår. De har lekt o busat o trotsade de ca -15 som vi haft idag. Sigge o min lillebror har snickrat tak på övervåningen o Pappa har vart här en sväng. Lite lussefika blev d oxå såklart efter baket igår. Tyvärr Blev Melker sjuk på kvällen o fick skyhög feber. Stackarn yrar o jämrar sig... hoppas d inte blir långvarit. Får bli hemma imorn med pappa.
 

Medans degen jäser...

Kategori: Allmänt

Medans degen jäste gjorde vi adventfint. Lite julkänsla börjar infinna sig...

Och så kom vintern!

Kategori: Allmänt

 
Idag vaknade vi till ett vinterland, det har snöat ca 60 cm under natten! Det var inte helt lätt att ta sig ut på vägarna, så vi har haft en riktigt mysig dag här hemma istället. Oscar o Sigge + grannens pojk är just nu ute o bygger en snökoja o ja har dragit med mig datorn in på toa medans Melker badar;) Här är ett axplock av dagen: